فواید استفاده از لیزر در درمان های دندانی بیماران دیابتی

آبسه دندان را جدی بگیرید
می 12, 2015

فواید استفاده از لیزر در درمان های دندانی بیماران دیابتی

یکی از مهمترین دغدغه های افراد دیابتی تاخیر در ترمیم زخم ها است. فرد مبتلا به دیابت از کوچکترین و سطحی ترین زخم ها نیز نمی تواند چشم پوشی کند. بیماری دیابت باعث بروز عوارضی می شود که به تبع آنها در ترمیم زخم های فرد دیابتی تاخیر ایجاد می شود.
اما امروزه با بهره مندی از تکنولوژی لیزر (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) در شاخه های گوناگون پزشکی، قدم بزرگی در راه بر طرف کردن نگرانی های دیابتی برداشته شده است. لیزر در حیطه دندان پزشکی نیز بسیار کارآمد است و خدمت فراوانی به علم دندان پزشکی کرده است. دندان پزشکی از لیزر در درمان ریشه، تشخیص پوسیدگی و جرم، برداشت پوسیدگی، درمان حساسیت های دندانی، سفید کردن دندان‌ها، درمان ریشه، درمان آفت و تبخال، ترمیم دندان و جراحی بافت نرم استفاده می کند.
لیزرها را می توان در دو بخش جراحی و ترمیمی طبقه بندی کرد. جراحی لیزری ،هنگامی است که از لیزر به عنوان چاقویی بسیار ظریف و حساس استفاده شود. مدت چهار دهه است که از نور به جای چاقوی جراحی استفاده می شود، زیرا در تکنیک لیزر میزان خونریزی، آلودگی و عفونت به مراتب کمترو سرعت بهبودی زخم بسیار زیاد است. علاوه بر این، جراحی با دقت و سرعت بالاتری صورت می گیرد.
لیزر ترمیمی، درمانی است بدون عارضه، با اثرات ضد التهاب، ضد درد و با سرعت‌بخشی فراوان در ترمیم زخم‌ها. گاهاً استفاده از لیزرهای ترمیمی از انجام عمل‌های جراحی جلوگیری می كنند و زمان بهبود زخم را به حداقل می رسانند.
با استفاده از لیزر در دندان پزشکی دیگر از درد، تورم و خونریزی های بعد از جراحی و ترمیم دندان ها خبری نیست. لیزرها در بافت نرم نفوذ می کنند و علاوه بر ایجاد برش، می توانند گیرنده های درد را نیز کنترل کنند و باعث انسداد عروق خونی شوند. بنابراین احساس درد و تورم در این بیماران بسیار کم می شود و در نتیجه ترمیم زخم بافت نرم نیز به سرعت انجام می شود.
پس اگر شما مبتلا به دیابت هستید، درمان با لیزر می تواند شما را آسوده خاطر سازد و شما دیگر نگران درد، التهاب و التیام به موقع زخم های خود نباشید.