ترس كودكان از دندان پزشكی و نحوه مدیریت آن

دندانپزشکی کودکان: ترس کودکان از دندانپزشکی و نحوه مدیریت آن

ایمپلنت دیابتی

مصاحبه با دندانپزشک کودکان کلینیک تابان

چرا كودكان از دندانپزشكی می ترسند؟

ترس از دندانپزشكی عموماً قبل از اولین درك كودك نسبت به فضای دندانپزشكی ایجاد می شود كه پیرو ترس او از خدمات درمانی و پزشكی است. كودك از ابتدا لحظات دردناكی را هنگام بیماری تحمل می­كند و گاهاً در مراكز درمانی نیز با درمانهایی رو به رو شده كه برایش خوشایند نبوده، پس مقوله نام پزشك و درمان به تنهایی در ابتدای كار می تواند ترسی در كودك ایجاد كند. از طرف دیگر مواجه شدن كودك با فضای ناشناخته دندانپزشكی و یا شنیدن صدای فرز نیز می تواند تاثیر به سزایی بروی او داشته باشد. در نهایت اگر نحوه بر خورد پزشك و دیگر عوامل دندانپزشكی باعث رنجش كودك شود، اورا از حضور در محیط دندانپزشكی و حتی دندانپزشکی کودکان بیزار می كند.

معمولاً این ترس از چه سنی آغاز می شود و تا چه سنی ادامه دارد؟

معمولاً این ترس از اولین درك كودك نسبت به حضورش در دندانپزشكی شروع می شود و در سنین 6 تا 12 سالگی به اوج خود می رسد و تا كنترل این ترس توسط خود او با كمك اطرافیان ادامه دارد.

نقش والدین در بهبود یا وخامت این حس ترس چیست؟

والدین می توانند نقش مؤثری در كاهش و یا افزایش ترس كودكان از دندانپزشكی داشته باشند. در ابتدا اگر هر یك از والدین ترسی از دندانپزشكی داشته باشند و چه بسا كه آن را نمایان ساخته باشند بر روی كودك تاثیر منفی می گذارد و او را نیز می ترساند. تعریف كردن از خاطرات دردناك دندانپزشكی و یا بیان دردهای كه پس از  درمان ایجاد می شود نیز در كودك ترس ایجاد می كند. بیان این نكته كه بعد از مراجعه به دندان پزشك، دندان آسیب دیده دیگر درد ندارد و یا صحبت درباره محبت و مهربانی دندانپزشك نیز تاثیرات مثبت و خوشایندی بر روی كودك می گذارد.

روش های پیشنهادی برای مقابله با ترس كودكان از دندانپزشكی چیست؟

هنگامی كه كودك در مواجه با دندانپزشكی دچار ترس شده، والدین نباید او را مؤاخذه و یا تمسخر كنند. بلكه باید با آرامش در كنار كودك باشند و به او قوت قلب دهند و با محبت از او حمایت كنند. از زور و تهدید برای ساكت نگه داشتنش استفاده ننمایند. برای كودكتان از قهرمانان و افراد شجاع قصه گویی كنید بدون آنكه كودك متوجه شود شما نسب به ترس های او منظور خاصی داشته اید. توقع نداشته باشید كار كودكتان وقتی از دندانپزشكی می ترسد به سرعت انجام شود او را در چند مرحله به دندانپزشكی ببرید تا به مرور ترسش از بین برود. و با دادن هدیه در انتهای هر جلسه، ترس و درد را از یاد او ببرید. و در نهایت دندانپزشكی را برای انجام درمان دندان كودك خود انتخاب كنید كه نحوه برخورد با كودكان را بداند.