• 04 آگوست 15
    تبخال،کابوس غیر قابل اجتناب

تبخال مهمان ناخوانده غیر قابل پیشگیری است که از عود کردن ویروس هرپس در بدن نشأت می گیرد. تبخال زخمی خوشه ای است که متشکل از برآمدگی های بسیار کوچک کهیر مانند است و محدوده ای بین یک تا دو سانتیمتر را در بر میگیرد. ویروس هرپس بیش از هشتاد نوع دارد که تنها دو نوع آن باعث ایجاد زخم تبخال می شود. ویروسی که باعث ایجاد تبخال لب می شودHSV1 است و نوع دیگر HSV2 که مسبب پیدایش تبخال آلت تناسلی است. البته این دو به جای یکدیگر نیز ممکن است ایجاد زخم کنند. بسیاری از افراد جامعه میزبان این ویروس می باشند ولی تنها عده ای از مردم دچار عفونت هرپسی ثانویه یا‌‌ همان تبخال عودکننده لب می‌شوند.
    توجه داشته باشید که بیماری تبخال یک ویروس است که می تواند از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. در صورت بروز زخم تبخال از شروع التهاب و برآمدگی تا بهبود کامل آن از تماس صورت خود با دیگر افراد و استفاده مشترک از هر وسیله ای بپرهیزید. حدوداً بین 7 تا 14 روز زمان لازم است تا این زخم ها بهبود یابند. ورود ویروس به بدن معمولاً با علائم سرماخوردگی و گلودرد همراه است وتا پایان عمر میزبان، به طور مخفی و غیرفعال در محدوده یک بافت عصبی در مغز باقی می ماند. با این اوصاف تبخال حاصل نمی شود مگر با فعالیت مجدد ویروس که زخم هرپس را در پی دارد. این فعالیت مجدد ویروس در تمامی مبتلایان اتفاق نمیافتد و تنها عده ای از مبتلایان در پی آن دچار زخم هرپس یا تبخال می شوند و بعد از بروز زخم اولیه، می بایست در تمام طول عمرشان انتظار بروز چند باره آن را داشته باشند.
    خارش، سوزش و یا گزگز کردن اطراف لب و در پی آن قرمز و ملتهب شدن همان ناحیه، خبر از بروز تبخال میدهد. پس از زخم اولیه، تکرار زخم به دلایلی از جمله استرس های روحی و جسمی، هیجان، قاعدگی، تب، نقص سیستم ایمنی بدن، کم خوابی و آفتاب سوختگی بر میگردد و مادامی که شخص زندگی می کند با وجود یکی از دلایل یاد شده احتمال بروز تبخال دارد.
    تبخال عارضه ای است که در صورت عدم درمان نیز با گذشت دو هفته خود به خود بهبود می یابد، اما توصیه می شود که از درمان های مخصوص برای تسریع بهبودی، بهره مند شوید. هر چند که بیماری تبخال ریشه کن نمی شود اما درمان آن در هر بار که زخم ایجاد می شود به روند بهبودی و عدم سرایتش به نقاط دیگر بدن کمک می کند. علم پزشکی درمان این بیماری را به حوزه دندان پزشکی مربوط می داند زیرا بیش از دیگر شاخه های پزشکی با دهان بیمار سر و کار دارد. توصیه دندان پزشکان برای درمان اولیه تبخال استفاده از کمپرس یخ است که از التهاب و تورم زخم جلوگیری می کند. اما تجویزشان پماد ضد ویروس “آسیکلوویر” است که می بایست هر شش ساعت یکبار یک لایه نازکش را روی زخم قرار داد. سپس از ژل “بنزوئیل پروکسید ” نیز می بایست روزی سه مرتبه تا بهبود کامل زخم استفاده کرد. ضمنن برای محافظت از لب ها نیز از کرم های ضد خشکی لب حاوی ویتامین A استفاده شود. رژیم غذایی حاوی جعفری و سیر نیز در روند بهبود تبخال موثر است.