آبسه دندان را جدی بگیرید

شناخت بیشتر آفت دهان
می 12, 2015

آبسه دندان را جدی بگیرید

آبسه هنگامی ایجاد می شود که که در پی پوسیدگی دندان و یا بیماری های لثه عفونتی ایجاد می شود و به ریشه دندان می رسد و به علت عدم معالجه به موقع، پالپ درون ریشه متورم شده و بافت و لثه اطراف دندان را نیز ملتهب می کند. در این مرحله اگر عفونت درمان نشود علاوه بر تحلیل استخوان فک و از دست رفتن دندان مبتلا، عفونت به فضاهای اطراف نیز سرایت می کند و آنها را نیز درگیر می سازد و مشکلات جدی ایجاد می کند.
به محض اینکه یک فرد متوجه بروز آبسه در دندان و لثه خود شود، باید به پزشک مراجعه کند، که تا قبل از رسیدن عفونت به جایی که درمان دندان را بسیار دشوار یا غیر ممکن سازد و کنترل عفونت نیز به سختی صورت پذیرد
با توجه به عوارض یاد شده آبسه دندان، می بایست هر شخصی با بروز هر یک از علائم آبسه به دندان پزشک مراجعه کند تا از وخامت اوضاع سلامتی اش جلو گیری کند. این علائم عبارتند از تب و بی حالی، درد در ناحیه دندان عفونی، متورم شده لثه و فک و صورت، ناتوانی در جویدن و بلع غذا و احساس طعم ناخوشایند و شور در دهان.
با مراجعه شخص مبتلا به آبسه نزد دندان پزشک متخصص و تشخیص علل و سطح بیماری، مراحل درمان شروع می شود. ممکن است دندان پزشک علاوه بر تشخیص با علم و تجربه خویش، گاهاً از دهان و دندان بیمار یک عکس اشعه x بگیرد، تا از میزان عفونت و چگونگی انتشارش در فضاهای اطراف مطلع شود. ممکن است تا قبل از مراجعه به دندان پزشک آبسه سر باز کند و آب درون آن خارج شود که این امر ممکن است تورم آبسه را کاهش دهد و درد آن نیزکم شود اما عفونت همچنان باقی است.
درمان آبسه توسط دندان پزشک در چند مرحله انجام میگیرد. ابتدا عفونت را خارج می کنند که این عمل باعث کاهش درد و تورم نیز می شود. سپس درمان ریشه توسط دندان پزشک متخصص در کلینیک دندانپزشکی اندو انجام می گیرد و عامل بروز آبسه نیز از بین می رود. تنها لازم است بیمار پس از 6 ماه مجدداً یک عکس رادیولوژی از دندان خود بگیرد تا شما و دندان پزشکتان از سلامت کامل و عدم بازگشت عفونت اطمینان خاطر پیدا کنید.